یاوران شب چراغ شیرازثبت :۸۴۸

نا بینایی ناتوانی نیست

وب سایت رسمی موسسه خیریه حمایت از کودکان
ونوجوانان نابینا تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور

عمر ما آنقدر طولانی نیست که مهربانی را به فردا بسپاریم

آدرس: شیراز/باهنرجنوبی/میدان پارسه/پاسارگاد غربی/خیابان صنعتگر/کوچه ۲۷/ پلاک ۱۲۰

کدپستی: ۴۷۱۳۸-۷۱۷۶۸

تلفن: ۸۴۲۴۱۸۸ ۷۱۱ ۰۰۹۸ نمابر: ۸۴۲۴۱۸۱ ۷۱۱
همراه: ۹۱۷۳۱۶۲۱۹۷ ۰۰۹۸

شماره حساب جام ۶۵۱۲۲۱/۸۷

دوره آموزشی - فرهنگی ویژه دختران نوجوان

مقدمه

تمام نظریه های روانشناسی بر این موضوع اتفاق نظر دارند که نوع و روش زندگی که هر فرد برای خود انتخاب می کند بر پایه و نظر  شخص درباره محیط زندگی و برداشتی است که شخص از خود دارد پیش از گذران دوره کودکی و پاگذاشتن به دوره نوجوانی این مساله بارزتر  می شود. نوجوان با توجه به تلقین هایی از دوره کودکی به او شده ،یا خود را در انتخاب روش زندگی و به عهده گرفتن مسئولیت و تصمیم گیری مستقل و آزاد می پندارند یا اینکه خود را وابسته و نیازمند دیگران به حساب می آورد . در این میان اگر معلولیت را به این موضوع بیفزاییم، مسئله بسیار گسترده و اساسی تر می گردد . نوع نگرش جامعه و خانواده به معلولیت و رفتار با آن، نگرش فرد را نسبت به خود و پذیرش و نوع رفتار او را با مسئله معلولیت تحت الشعاع قرار می دهد . نگرش فرد به معلولیت  ،پذیرش آن و یافتن راهی برای رسیدن به اهد اف و آرزوها با وجود معلولیت می تواند نقش بزرگی در سازگاری فرد و ظاهر شدن وی در اجتماع داشته باشد.

 

از آنجا که بخشی از افراد هر جامعه ای را معلولین آن جامعه تشکیل می دهند جامعه و خانواده ،فشارها و محدودیت هایی را برای اینگونه افراد به ویژه دختران به وجود می آورند. نوع برخورد جامعه و تعامل افراد خانواده با فرد نابینا، حس وابستگی و به تبع آن افسردگی، گوشه گیری، ناامیدی و بدبینی را در فرد به وجود آورده و او را از داشتن یک زندگی معمولی باز می دارد اما با آموزش فرد معلول و همچنین خانواده او می توان راه را برای رسیدن به استقلال و زندگی مستقل و شناخت تواناییهای ویژه و بالقوه را در افراد معلول هموار کرد و آنها را از حس اتکا و وابستگی و احساسات ناخوشایندی که به دنبال آن می آیند رهایی بخشید و زندگی لذت بخشی را به نوید آورد .

 

لهذا با توجه به ضرورت این موضوع موسسه خیریه یاوران شب چراغ شیراز(حمایت از کودکان و نوجوانان نابینا)و با توجه به درخواست شرکت کنندگان در طرح توانمند سازی دختران نابینا  سال گذشته ،  امسال اقدام به برگزاری دوره آموزشی- فرهنگی   از تاریخ 1/5/88 الی 16/5/88  برای 16نفر از مددجویان نوجوان نابینای تحت پوشش خود در استان فارس  نمود .

این طرح در قالب دوره های زیر اجرا شد:

مراسم افتتاحیه :

 مراسم افتتاحیه با حضور مسئولین مرکز  خانم جعفری و آقای علوی و نوجوانان که به همراه خانواده های خود شرکت داشتند،برگزار شد. در این مراسم ضرورت اجرای طرح و سابقه اجرایی آن توسط آقای علوی بیان گشت.پس از آن نوجوانان خواسته ها و ایده های خود را بیان نمودند.

 

جدول زمانبندی اجرای برنامه طرح

 

زمان

برنامه

نام کارشناس

تخصص

8:30 –9:30

تحرک و جهت یابی ( و اصلاح حرکت)

خانم شفیعی

خانم قنبری

کارشناس تربیت بدنی

9:30 –10

استراحت و پذیرایی

 

 

11- 12:30

زندگی مستقل

آقای علوی

کارشناس ارشد جامعه شناسی

 

 

خانم سروری

کارشناس روانشناسی عمومی

10 –11

کامپیوتر

خانم جاذبی

مجرب در امور رایانه

 

Talk( گویا کردن موبایل ) اینترنت

آقای علوی

مجرب در امور رایانه

17 –18:30

کلاس آشپزی

خانم اسلامی  نژاد

 

 

 

 

 

18:30 –19

استراحت و پذیرایی

 

 

19- 21

کارگاه مهارتهای زندگی

خانم جعفری

کارشناس جامعه شناسی

 

 

خانم مظلوم

کارشناس روانشناسی عمومی

 

 

مفاد کارگاهها و کلاسها

 

کارگاه  زندگی مستقل

 

مواد آموزشی

طریقه اجرا

                 1-  استقلال ومیزان  استقلالی که هر کس در خانواده دارد

بصورت بحث گروهی

 

 

بحث گروهی و تعیین مسئولیت و برعهده گرفتن مسئولیت های زندگی گروهی توسط دختران

 

 

ارائه تجربه ای که هر فرد از داشتن مسئولیت داشت

 

 

بحث گروهی

 

 

بصورت نمایشی ( یک دختر نابینا که خانواده به او اجازه استقلال را نمی داد و خود به این وضعیت عادت کرده بود و خانواده ای که به دختر اجازه نمی داد ولی دختر برای به دست آوردن استقلال سعی و تلاش می کرد) بعد از آن بحث و بررسی همین مورد

 

 

بحث گروهی و مقاله نویسی در دو گروه

 

 

بحث گروهی و پرسش و پاسخ ( چه مقدار خود را فرد مهمی  در گروه می یافتند.)

 

 

بحث گروهی

 

کلاس مهارتهای زندگی

 

مواد آموزشی

طریقه اجرا

1- من که هستم

بصورت بحث گروهی و ارائه نظر شخصی هر کس در مورد خود –خصوصیات خود و آینده

2- پیام –برقرار ارتباط

بحث گروهی و پیدا کردن مثال بصورت ابراز پیام بصورت واضح و ناقص

3- بوجود آمدن حس اعتماد یا عدم اعتماد بین دوستان

بصورت نمایش در چهار گروه که یک قطعه نمایش با دادن موضوع به آنها ارائه شد.

4- از بین بردن خصوصیات بداخلاقی مانند خبرچینی و مسخره کردن دیگران

بصورت نمایشی

5- اهداف و تعیین هدف

بحث گروهی

6- رعایت آداب معاشرت

بحث گروهی و ارائه مثال

 

 

 

 

 

 

 

 

گزارش کلاس تحرک و جهت یابی و حرکات اصلاحی

 


کلاس حرکات اصلاحی: جلسات حرکات اصلاحی موارد افتادگی گردن، افتادگی شانه، گوی کمر، کیفوز، زانوی پرانتز، شصت کج، درست نشستن، درست ایستادن، و صحیح خوابیدن را در برداشت به همراه ماساژ بدنی و توضیح انواع ماساژها و خمیرگیری، سطحی، لرزشی، ضربه ای، تیغه ای) بدنسازی به صورت ایستاده، نشسته، خوابیده، دونفره، گروهی، تکیه به دیوار یوگا و نرمشهای صورت تغذیه مناسب و اینکه هر غذایی چه اندازه کالری دارد در پایان به معرفی فرمولهای زیبایی اندام پرداخته شد در این جلسات بچه های مشکلات خود را مطرح می کردند و خانم شریفی مدرس کلاس به سؤالات  پاسخ می دادند.

 

 

کلاس تحرک و جهت یابی:جلسه اول با شناخت محیط موسسه و خوابگاه شروع شد و جلسات بعد عصا زدن در محیط های مختلف خیابان، مغازه، پله ها، حیاط باغ و ... تمرین شد حرکت نابینای مطلق با همراه بینا و چگوننگی حرکت 2 نابینا با عصا در جلسات توضیح داده می شد که همه بچه ها به صورت دونفری باید عصا را بدست گرفته و تمام قواعد را رعایت کرده و به تنهایی و بدون راهنما با کمک عصا به خیابان رفته و خرید کرده و به موسسه باز گردند در پایان دوره بچه ها نظرات خود را در خصوص اینکه چه بهتر بود اگر این کلاسها از کودکی برای ما وجود داشت و ... ابراز کردند.

نوجوانها در روز آخر و در کنار خانواده ها عصا زنی را به نمایش گذاشتند و اعلام کردند که با عصای سفید و کمی فرصت می توانند مثل سایرین مستقل زندگی کنند.

 

مفاد کلاس آشپزی

 در طی این جلسات مددجویان با محیط آشپزخانه و وسایل آشپزی و وسایل آشپزخانه و پس از آشنایی با مهارتهای اولیه و پایه آشپزی مثل ( شستن ، پوست کندن ، خرد کردن مواد و ... )

طرز تهیه چند نوع غذا و دسر مثل سالاد و حلوا را آموزش دیدند.

 

 

                               

 

 

 

 

 

فعالیت های فوق برنامه :

- اردوی باغ بانوان : ( سه شنبه 8 مرداد ) که در این برنامه مددجویان از فضای باز محوطه استفاده کردند و نیز کلاس خودآرایی ( شامل آشنایی با وسایل و لوازم آرایشی و نحوه استفاده از آنها ) توسط خانم زینلیان برای مددجویان برگزار شد .

 

 

 


                          
                                                  

 

                                     

             

مراسم اختتامیه :

 این مراسم در روز چهارشنبه 16 مرداد در یکی از باغهای شهر ك صدرای شیراز برگزار شد .

در این برنامه چون سعی بر ان بود که نتیجه عملی دوره زندگی مستقل به دست آید ،یکی از نوجوانان به عنوان مدیر توسط خود نوجوانان انتخاب شد و مدیر نیز مسئولیت هر فرد را در گروه مشخص کرد و همه کلاسها با مدیریت و مربیگری خود نوجوانان برگزار گردید یعنی همانطور که کلاسها از صبح با تحرک و جهت یابی آغاز می شد در این اردو نیز بچه ها در گروههای دونفره به کمک عصا همه جای باغ را گشتند و پس از کلاس مهارتهای زندگی بصورت مرورری بر مباحثی که در این کلاسها به بحث گذاشته شده بود و نتیجه گیری در مورد آنها با اداره توسط خود نوجوانان برگزار گردید . مسئولیت پذیرایی و سرو نهار نیز به عهده خود نوجوانان بود پس از آن کارگاه تفسیر کتاب شازده کوچولو تشکیل شد که نوجوانان CDاین کتاب را در شبهایی که در خوابگاه بودند گوش داده بودند و قسمتهایی از آن در این کارگاه مورد بحث گذارده شد .

 در این مراسم آقای علوی ضمن بیان خلاصه فعالیتهای انجام شده در طرح و ضرورت و هدف از اجرای آن از مددجویان خواستند که یافته های خود را در این دوره بیان کنند و مددجویان نیز هر کدام به بیان دیدگاههای خود پرداختند.


 

 در نهایت کلاس زندگی مستقل با بررسی مقاله هایی که نوجوانان درباره نقش حمایتی خانواده در زندگی در دختر نابینا در حضور خانواده های نوجوانان و مهمانی از بهزیستی برگزار شد و نتایجی که از مشاوره گروهی و انفرادی بدست آمده بود به سمع خانواده ها رسانده شد . 

 

 

از دیگر دستاوردهای این طرح انجام مقدمات ایجاد یک باشگاه برای برنامه های فرهنگی نوجوانان نابینا بود.

تا مقدمه ای باشد برای اینکه نوجوانان نابینا بتوانند به طور مستقل ایده ها و افکار و علاقه مندهای خود را در جامعه به طور عملی اجرا کنند.

به همین منظور از همان ابتدا مدیریت و برنامه ریزی آن به دست خود ایشان سپرده شد و طبق رأی گیری انجام شده یک نفر به عنوان رئیس هیات مدیره و یک نفر نایب رئیس و یک نفر خزانه دار انتخاب شدند.