یاوران شب چراغ شیرازثبت :۸۴۸

نا بینایی ناتوانی نیست

وب سایت رسمی موسسه خیریه حمایت از کودکان
ونوجوانان نابینا تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور

عمر ما آنقدر طولانی نیست که مهربانی را به فردا بسپاریم

آدرس: شیراز/باهنرجنوبی/میدان پارسه/پاسارگاد غربی/خیابان صنعتگر/کوچه ۲۷/ پلاک ۱۲۰

کدپستی: ۴۷۱۳۸-۷۱۷۶۸

تلفن: ۸۴۲۴۱۸۸ ۷۱۱ ۰۰۹۸ نمابر: ۸۴۲۴۱۸۱ ۷۱۱
همراه: ۹۱۷۳۱۶۲۱۹۷ ۰۰۹۸

شماره حساب جام ۶۵۱۲۲۱/۸۷

آرشیو

کودک آزاری

 

به نام خدا

 

موضوع مقاله : کودک آزاری

تهیه کننده : میترا سروری

 

 

 

تعریف کودک آزاری :

در باره کودک آزاری تعاریف متعددی شده است این تنوع و تعاریف متضاد باعث شده که نتوان تعریف جامع و کلی برای آن ارائهداد . سازمان بهداشت جهانی در صدد است تا در این زمینه تعریفی که حاصل وفاق جمعی است ارائه دهد .

سخن از کودک آزاری تداعی کننده شکنجه و کتک زدن است در حالی که وارد آوردن هر گونه آسیب روحی و روانی و سوء رفتار ، سوء گفتار ، بد گمانی به کودک ، جدی نگرفتن  کودک ، توجه نکردن به تغذیه و بهداشت کودک ، ترساندن کودک ، تمسخر وارکاب های روانی مانند حبس کردن در زیر زمین تاریک ، حمام ، انباری و یا محروم کردن از محبت ، تهدید به بریدن گوش کشتن ، خرد کردن قلم پا ، ناسزا گفتن توهینآمیز و منت گذاشتن بر سر کودک ، بخشی از رفتارهای نا مناسبی است که کودک آزاری محسوب می شود و بسیاری از ما نا خواسته به برخی از این رفتارها اقدام می کنیم که ناشی از شناخت نادرستان از غایت چنین رفتار هایی است .

 

انواع کودک آزاری

بد رفتاری با کودکان معمولا در چهار حوزه مورد بررسی قرار می گیرد .

1-کودک آزاری جسمی                  physical  chil  abuse

2- کودک آزاری عاطفی         emotional child abuse

3- کودک آزاری جنسی          sexual   child   abuse 

4- غفلت ( بی توجهی )             neglect 

 

1-کودک آزاری جسمی  :به طور کلی کودک آزاری آسیبی که مواردی چون ضربه زدن ، داغ کردن با کبریتو سیگار سوزاندن ، آسیب رساندن به سر ، شکستگی ، آسیبهای درونی ، زخمی کردن ، گاز گرفتن ، یا هر شیوه دیگری از آسیب جسمانی را شامل می شود

 

2- کودک آزاری عاطفی : بد رفتاری های عاطفی آسیبی اساسی و قابل توجه است که کارکرد های روانشناختی رفتار و رشد کودک را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و طرد و محرومیت عاطفی ، بر خورد خشونت آمیز خانواده ، انتقاد ، تحقیر و انتظارات نا مناسب از کودک ، کودک آزاری عاطفی تلقی می شود . بد رفتاری عاطفی معمولا بابد رفتاری جسمی و کلامی همراه است .

 

3- کودک آزاری جنسی : تماس یا تعامل بین کودک و فرد بزرگسال ، هنگامی که از کودک برای تحریک جنسی استفاده می شود . دامنه و یعنی دارد که شامل مواردی چون نمایش آلت تناسلی فرد بزرگسال به کودک ، مجبور کردن کودک به نشان دادن آلت تناسلی خود به فرد بزرگسال و...

 

4- غفلت :  عبارت است از حذف یا نا دیده گرفتن کودک که ممکن است با آزار بدنی همراه باشد ، غفلت به منزله الگوی پایداری است که بیانگر رابطه متقابل و اندک والدین و مراقبان با کودک ، حذف و عدم تامین نیازهای اولیه جسمی کودک مثل تغذیه –بهداشت –پوشاک –تربیت و اراز عشق و علاقه می باشد .

دو مورد دیگر هم که معمولا به عنوان کودک آزاری تلقی می شوند عبارتند از :

 

5- بهره کشی اقتصادی : والد یا مراقبان برای کسب در آمد فشار زیادی به کودک خود تحمل می کنند ، در حالی که در مورد نحوه خرج کردن آن هیچ گونه اختیاری به آنرا نمی دهند .

6- بد رفتاری آموزشی : فشار و آسیبهای احتمالی که از طریق نظام آموزشی ، معلمان ، شیوه های تدریس ، محتوای کتابها و... در کودکان ایجاد می شود . تاکید بر نمره گرایی . نادیده گرفتن تفاوتهای فردی . ایجاد رقابتهای شدید ، ایجاد فشار روانی بر کودک به علت انتظارات بیش از حد در این حوزه قرار می گیرد .

 

آثار و پیامدهای کودک آزاری :

مطالعات متعدد آثار اولیه دراز مدت کودک آزاری را در قربانیان نشان داده است . آثار اولیه ممکن است شامل ترسهای شدید –اضطراب –احساس گناه –افسردگی –مشکلات بین فردی و رفتارهای نا مناسب –نا کامی –واکنشهای منفی رفتاری –مبارزه منفی –عدم احساس امنیت –معلولیتهای جسمی و ذهنی ( ایجاد نقصهای دائم یا موقت ) افسردگی –پرخاشگری –کمبود اعتماد به نفس –خود کشی –خود آزاری . علاوه بر نتایج فوری جسمی –روانی کودکانی که قربانی خشونت خانواده هستند مستعد رخی مشکلات رشدی می شوند . نوزادانی که با آنرا بد رفتاری می شود به احتمال زیاد نسبت به مادران خود به طور مضطرب دلبسته می شوند در حالی که کودکان عادی چنین نیستند .

از لحاظ عاطفی این کودکان منزوی و منفعل هستند یا پرخاشگری و رفتار های مخالفت آمیز بروز می دهند .

آسیب مغزی –نا توانی در یادگیری –عقب ماندگی ذهنی –عقب ماندگی ثانویه –رفتار های ضد اجتماعی و پر خاشگرانه –بزهکاری و رفتار و رفتار مجرمانه بزرگسالی از جمله آثار کودک آزاری است .

توجه به آثار کوتاه مدت و بلند مدت کودک آزاری در ارائه طرح در مانی مناسب از اهمیت بسیار بر خوردار است و نتایج مورد آزار قرار گرفتن یک کودک بر اساس شدت آزار و محیط پیرامئنکودک متفاوت است . اگر محیط اجتماعی یا خانواده یا مدرسه پرورش دهنده و حمایت کنندهباشد احتمالا کودک نتیجه یا برونداد بهتری خواهد داشت .

 

 

 

انواع پیشگیری از کودک آزاری :

1- پیشگیری اولیه : آگاهی رسانی ، ایجاد خط تلفن کودک ، داشتن قوانین حمایت از کودکان ، خانواده درمانی

2- پیشگیری ثانویه : حمایت قانونی از کودک ، علت یابی مشکل ، جدا سازی کودک از خانواده

3- پیشگیری ثالثیه : ایجاد مراکز توانبخشی

 

برخی از موارد موثر بر پیشگیری از کودک آزاری عبارتند از :

1-توجه به آموزش و آگاه سازی معلمان و مربیان مهد کودک برای استفاده از شیوه های تربیتی مناسب

2- توجه به نهاد خانواده و کمک و حمایت از ان برای وظایف مربوط به کودک

3- کاهش فقر و تامین رفاه و امنیت و عدالت اجتماعی که به عنوان یک راهکار دراز مد است

4- باز نگری در نظام آموزشی و شیوه های آموزشی و رفتار با دانش آموزان

5- باز نگری در قوانین مربوط به کودکان و خانواده که جایگاه رشد و پرورش آنان است و نظارت بر اجرای دقیق قوانین مربوط به کودک آزاری

6- ارائه خدمات مشاوره کودک و ارائه خدمات روان شناسی به خانواده ها تا از قرار گرفتن در معرض کودک آزاری جلوگیری به عمل آید

7- بر طرف کردن مشکلات شخصیتی ، بیماریهای روانی ، ارائه آگاهی لازم از چگونگی برخورد با کودکان و رفع مشکلات اقتصادی والدین یا دیگر سر پرستان کودک

 

راهکارهایی برای کاهش و کنترل کودک آزاری در ایران

1-ایجاد پایگاههایی در پارکها و فرهنگسراها یا ... برای رسیدگی به شکایات و مشکلات کودکان

2- ایجاد کمیته های مددکاری برای کمک به کودکان آزار دیده

3- بالا بردن سطح آگاهی مردم در رابطه با تربیت کودکانشان و چگونگی بر خورد صحیح با آنها از طریق رسانه های محلی

 

از لحاظ درمانی بعضی متخصصین مهمترین اقدام را درمان والدین می دانند . اطمینان از سلامتی کودک نیز یکی از مهمترین اقدامات اولیه است و مهم ترین مسئله در درمان کودک تحت آزار این است که آیا او را از محیط خانواده خارج نماییم یا این که اجازه دهیم کودک در محیط خانواده تحت درمان قرار گیرد .

اصول در مان :

شامل حمایت از کودک ، مراقبت و روان درمانی گروهی و خانواده درمانی است . در موارد کودک آزاری روحی نیاز به بررسی و ارزیابی روانشناختی کودک است . همچنین در مان اختصاصی برای اختلالات روحی و رفع ترس و اضطراب و بر گرداندن اعتماد به نفس به کودک –بهبود اختلالات خواب و تغذیه ای –بهبود توجه و محبت و صحبت کودک ضروری است .

 

 

ما بخاطر بسیاری از خطاها و اشتبا هاتمان گناهکار هستیم اما بدترین جنایت ما واگذاشتن کودکان به حال خودشان و غفلت از آنهاست .

 

  • وب سایت روانشناسی –کتاب در سوگ زندگی –تالیف معصومه حیدری –ماهنامه کودک –مریم بخشی پور –کارشناسی ارشد جامعه شناسی –سایت کودک آزاری قسمت پایانی –روانشناسی آزاد

 

 

 

علائم و نشانه های کودک آزاری جسمی :

علائم فیزیکی

بریدگی –پارگی –گاز گرفتگی –سوختگی ناشی از سیگار و سیخ داغ –شکستگی –صدمات گوشی .....

 

 

 

علائم رفتاری

 

 

 

  • احتیاط فراوان در تماس فیزیکی با بالغین
  • کنار کشیدن و یا حالت دفاعی گرفتن از ترس در پاسخ به حرکت ناگهانی بزرگسالان
  • تغییرات شدیدی در رفتار و به همراه واپس روی رفتار
  • حالت گوشه گیری یا پر خاشگری شدید
  • ترس شدید از والدین –مدتها در حالت ثابت باقی می مانند .

 

شاخص های کلامی

 

  • اعلام کتک زدن از سوی والدین
  • برای علت ایجاد آسیب بدنی خود دلایل نا متناسب و نا باورانه می آورند .
  • گاهی مکررا اعلام می دارند پدر و مادرم مرا دوست ندارند.

 

 

شاخص های خانوادگی

  • خانه وضعیت کثیف و بهم ریخته دارد .
  • رفت و آمد محدودی دارند و معمولا از اجتماع می گریزند .
  • والدین نمی گذارند کودک با دوستانش رفت و آمد کند .
  • به مدرسه سر کشی نمی کنند و نسبت به وضعیت تحصیلی بچه بی توجهند .
  • توضیحی در برابر صدمات بدنی ایجاد شده در کودک ندارند و سعی در مخفی کردن جراحات دارند
  • کودک خود را شرور و اصلاح نا پذیر می دانند .

- غالبا والدین سوء مصرف الکل –دارو و یا مواد مخدر داند.

 

علائم و نشانه های کودک آزاری عاطفی و غفلت :

علائم فیزیکی

 

ندارد

 

 

 

علائم رفتاری

  • کودک آزاری
  • منفعل و دائم در حال شکایت است و یا حالت تهاجمی و بی اعتنایی دارد .
  • اعتماد به نفس بسیار پایین
  •  به ندرت می خندد ، مهارتها ی اجتماعی کمی دارد
  • دائما سعی در جلب حمایت دیگران دارد روز به روز در خواستهایش بیشتر می شود . ( پر توقع )
  • پس رفتن به دوران کودکی مثل انگشت مکیدن و گریه کردن

 

 

شاخص های کلامی

  • اشکال در خوابیدن
  • خودش را با واژه های منفی و تحقیر آمیز توصیف می کند .
  • نسبت به برنامه های خانواده ابراز بی میلی می کند .

 

 

 

شاخص های خانوادگی

  • داشتن انتظارات غیر واقعی از کودک
  • عدم علاقمندی به کودک
  • فقدان دانش اولیه و مهارتهای لازم جهت پرورش کودک
  • به نظر می رسد بیشتر به نیاز های خود توجه دارند تا به نیاز های کودک
  • کودک را دائما سر زنش می کنند .
  • با کلمات تحقیر آمیز با کودک خود سخن می گویند .