یاوران شب چراغ شیرازثبت :۸۴۸

نا بینایی ناتوانی نیست

وب سایت رسمی موسسه خیریه حمایت از کودکان
ونوجوانان نابینا تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور

عمر ما آنقدر طولانی نیست که مهربانی را به فردا بسپاریم

آدرس: شیراز/باهنرجنوبی/میدان پارسه/پاسارگاد غربی/خیابان صنعتگر/کوچه ۲۷/ پلاک ۱۲۰

کدپستی: ۴۷۱۳۸-۷۱۷۶۸

تلفن: ۸۴۲۴۱۸۸ ۷۱۱ ۰۰۹۸ نمابر: ۸۴۲۴۱۸۱ ۷۱۱
همراه: ۹۱۷۳۱۶۲۱۹۷ ۰۰۹۸

شماره حساب جام ۶۵۱۲۲۱/۸۷

آرشیو

هفت پنجره برای درمان لجبازی کودکان

 

موضوع : هفت پنجره برای درمان لجبازی کودکان

 

منابع : 1 – خانواده و دشواری های رفتاری کودکان ( نوشته دکتر علی قائمی )

2- رفتارهای بهنجار و نابهنجار ( نوشته  دکتر شکوه نوابی نژاد )

 

گرد آورنده : زینب نوروزی

 کارشناس علوم تربیتی

 

                                                   

لجبازی : یعنی پافشاری روی نظرات و عقیده های خود و مخالفت با نظرات و عقیده های دیگران که این مخالفت گاهی آگاهانه و گاهی نا آگاهانه است .

اصولا لجبازی یک نوع رفتار و واکنش نا مطلوب است که به صورت های مختلفی خود را نشان می دهد از جمله آسیب رساندن به دیگران ، ناسزا گفتن ، گریه کردن و فریاد کشیدن ، شکستن وسائل ، آسیب رساندن به خود دیگران و .... در افراد لجباز پایین بودن اعتماد به نفس و عدم داشتن خود باوری مثبت و پذیرفتن خود واقعی مشهود است .

هفت پنجره برای درمان لجبازی :

 

پنجره اول : مستقل بار آوردن کودک

در برخورد کلی در زندگی باید طوری با کودک رفتار کرد که او بتواند در امور روز مره خود بطور مستقل و گاهی بدون نیاز به دیگرا ن تصمیم بگیرد . البته فشار های منفی را نباید در این خصوص وارد کرد بلکه باید با راهنمایی های بجا تذکر داد و روش های صحیح را به موقع به او آموزش داد .

 

پنجره دوم : کودک را تا حد امکان وادار به عجله و شتاب زندگی نکنیم

معمولا خانواده ها در چند کارکود ک را نا خواسته یا خواسته به عجله و شتابزدگی وادار می کنند که بیشتر مواقع عدم آگاهی والدین در تشدید آنها ، دخالت مستقیم دارد از جمله چیز هایی که می توان در این رابطه یاد اور شد :

الف: حمام کردن : در دوران طفولیت عدم اشنایی والدین به خصوص مادر از مسائل تربیتی با عث می شود به جای فراهم اوردن محیطی شاد و مفرح هنگام استفاده از حمام ، انرا به محیطی در د اور و وحشتناک برای ا تبدیل کند . برای این کار بهتر است اجازه بدهیم کودک ابتداخوب آب بازی کند و در همان حال با شعرها و قصه های کودکانه شروع به شستن او کنیم و ضمنا اجازه بدهیم تا کودک حتی برخی از اسباب بازی های خود را به مام بیاورد و با آنها مشغول بازی شود .  مثلا یک دختر بچه علاوه بر این که خودش حمام می کند می تواند عروسکش را هم بشوید .

 

 

 

ب : میهمانی رفتن :

همان طور که ما بزرگترها قبل از رفتن به میهمانی یا گردش نیاز داریم خود را آماده کنیم فرزندان ما هم نیاز دارند که آماده شوند و البته نیاز بچه ها با نیاز ما اندکی تفتوت دارد . در این راستا بهتر است زمان رفتن به میهمانی ، گردش ویا سمینار را یک ساعت قبل از حرکت به کودک یاد آور شویم تا بتواند با کمک بزگترها آماده شود . متاسفانه بعضی والدین کمی قبل از حرکت به کودک می گویند آماده شود و این کار باعث لجبازی و مخالف آنها می شود . چون دائم به او تذکر می دهیم که زود باش ، سریع تر ، دیر شد و.... و به جای اینکه سرعت کودک را برای آماده شدن بیشتر کنیم ، باعث می شویم گریه کند یا با رفتن مخالف باشد .

 

ج : غذا خوردن ، خوابیدن و ....

به هر حال کودک مانند افراد بزرگسال نمی تواند از نیروی تفکر و حرکت در یک زمان استفاده کند و والدین باید بدانند زمان تفکر و انجام کارها در کودکان به سعه صدربیشتری نیاز دارد .

 

پنجره سوم: رشوه ندادن و حذف پاداش کودک لجباز :

اگر کودک برای رسیدن به مطلوب خود چه درست و چه نادرست شروع به گریه کردن ویا دادکشیدن بکند و از این راه به خواسته خود برسد و والدینی که به اصطلاح حوصله ندارند با دادن امتیاز ( رشوه )به کودک اورا ساکت می کنند، باعث پرورش لجبازی در او می شوند . پس باید پدر و به خصوص مادر از دادن هر گونه رشوه و پاداش به کودک خودداری کنند . البته تشویق برای کارهای مثبت و خوب کودک با رشوه دادن فرق دارد . تشویق باعث رشد اعمال نیک و حرکت به سوی ترقی می شود و اما باید توجه داشت که تشویق و پاداش باید به اندازه و در خور کار او باشد .

 

پنجره چهارم : عدم توجه و نادیده گرفتن رفتار کودک لجباز :

گاهی بهتر است وقتی فرزندمان شروع به دادو بیداد می کند خیلی سرد و بی توجه از کنار مساله عبور کنیم به طوری که یا متوجه نشده ایم و یا موضوع برایمان اهمیت ندارد .   

 

 

 

 

پنجره پنجم : بر قراری آرامش و امنیت در خانواده :

به ر حال در هر خانواده ای مسائل و مشکلاتی به وجود می آید که منجر به بحث و گفتگو می شود . والدین با ید بدانند. والدین باید بدانند که تمام مسائل گره هایی هستند که به وسیله دست باز می شوند یعنی به جای بحث و متهم کردن دیگران ، آرام و بدون بر هم زدن امنیت افراد خانواده به خصوص کودکان ، مشکلات و مسائل را می توان به راحتی حل کرد ، به طوری که هم خود  هم دیگران از این نوع گفتگوها لذت ببرند .

 

پنجره ششم : راهنمایی " آری " اما دخالت " نه " :

هیچ کس از دخالت کردن دیگرا ن در امور زندگی خود احساس رضایت و خشنودی نمی کند . پدرو مادر از همان شروع تربیت باید حرکت صعودی خود را بر پایه راهنمایی قرار دهند تا کودک بتواندکم کم را هصحیح زیستن را تشخیص بدهد . دیگر قابل پذیرش نیست که " من می گویم اینطور باش " من می گویم اینجا نرو و ... بلکه ارشاد وراهنمایی های فرد روزانه و کمک گرفتن از خود کودک در مشکلات می تواند کمک بزرگی باشد .

 

پنجره هفتم : عدم لجبازی والدین :

آموزشهای عملی به مراتب ز اموزشهای تئوری موپر تر و اموزنده تر هستند . اگر والدین در حضور بچه ها با یکدیگر لجبازی کنند خیلی راحت و بدون دردسر لجبازی را به آنها یاد می دهند و بچه ها بطور واضح فیلمی مشاهده می کنند که درآن یکی از والدین با پافشاری دیگری را مجبور به اطلاعات از خود می کند و انان متوجه می شوند که از این راه می توانند به راحتی به خواستاهای خود برسند .

 

 نتیجه : پدر و مادرها باید بدانند که با بردباری می تونند بر اکثر نابهنجاری ها چیده شوند و اجازه ندهند که کودک به تنهایی برای همه افراد یک خانواده تصمیم بگیرد و متاسفانه بعضی والدین با گفتن من حوصله ندارم یا کی حوصله این کارهارا دارد ، سعی می کنند بار مسئوولیت تربیت را کج به منزل برسانند . این گونه والدین باید گفته های خود را اصلاح کنند و بگویند من حوصله دارم یا بهتر است بگویند من می توانم با حوصله و بردبار باشم و از این طریق خود باوری مپبت و عزت نفس خود را بالا ببرند . اما در لجبازی از هر روشی که برای از بین بردن یا کاهش آن استفاده می کنیم ، باید مراقب باشیم تا کودکان به خود ویا دیگران آسیب نرسانند .

 

 

منابع : خانواده و دشواریهای رفتاری کودکان ( نوشته دکتر علی قائمی )

 

رفتارهای بهنجار و نابهنجار ( نوشته دکتر شکوه نوابی نژاد )